Sustainable Gateways
Sustainable Gateways -hankkeen (Small ports – sustainable gateways to coastal national parks) tavoitteena oli kehittää olemassa olevia pienvenesatamia rannikkoseudun saarien kansallispuistoissa Suomessa sekä luonnonsuojelualueilla Ruotsissa. Hanke keskittyi satamainfrastruktuurin parantamiseen mukana olleissa satamissa ja niiden palveluiden kehittämiseen yhdessä satamayrittäjien kanssa. Satamissa mm. lisättiin venepaikkojen määrää sekä rakennettiin ja kunnostettiin kävijöitä palvelevia tiloja.
Tavoitteena oli ohjata saarien suojelualueiden kävijöitä käyttämään palveluita keskitetysti pienvenesatamissa, mikä vahvistaa alueiden käytön ekologista kestävyyttä. Hanke toteutettiin vuosina 2018–2020.
Hankkeen rahoitus ja kumppanit
Kokonaisbudjetti oli 1 730 000 euroa, josta Euroopan unionin Interreg Central Baltic -ohjelman osuus oli 1 297 000 euroa ja hankekumppaneiden oman rahoituksen osuus 432 000 euroa. Metsähallituksen Luontopalvelujen hankebudjetti oli 976 000 euroa, josta 732 000 euroa tuli EU:n Interreg Central Baltic -ohjelmasta. Varsinais-Suomen liitto rahoitti 188 000 euroa suomalaisten hankekumppaneiden omarahoitusosuudesta.
Metsähallituksen Luontopalvelut toimi hankkeen pääkoordinoijana. Muut kumppanit olivat Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län Ruotsista ja Turun yliopisto Suomesta.
Toiminta-alue ja hankkeen tulokset
Hankkeessa olivat mukana neljän saaren pienvenesatamat Suomesta ja kolmen saaren pienvenesatamat Ruotsista. Suomen saaret sijaitsevat Selkämeren, Saaristomeren ja Tammisaaren saariston kansallispuistoissa. Ruotsissa toimittiin Tukholman saaristossa.
Suomen saaret
Katanpään linnakesaari
Katanpään entinen linnakesaari on Selkämeren kansallispuiston eteläisin käyntikohde. Hankkeessa rakennettiin satamaan uusi kävijöitä palveleva palvelurakennus, jossa on suihkut ja WC:t. Palvelurakennuksen yhteyteen tehtiin astioiden pesupaikka. Palvelurakennuksen seinään asennettiin defibrillaattori. Satamaa laajennettiin asentamalla yksi 48 metrin laituri, jonka ansiosta saatiin 30 venepaikkaa lisää satamaan. Laituriin kuuluu sähköt, valot ja turvavarustus. Lisäksi tarkastettiin ja korjattiin vanhempien laitureiden kiinnitykset. Saaren maasto-opasteet päivitettiin myös hankkeessa.
- Final report on investment activities on Katanpää (pdf, 2 636 kt, englanniksi)
- luontoon.fi/katanpaa
- katanpaa.fi
Bodö
Bodö on tunnelmallinen paikka keskellä Saaristomeren kansallispuistoa. Hankkeessa satamaan rakennettiin uusi palvelurakennus, jossa kävijöitä palvelee sataman vastaanotto, satamakauppa sekä sauna. Satamaan asennettiin yksi 48 metriä pitkä laituri, joka lisäsi sataman venepaikkojen määrää 30 paikalla. Laiturissa on sähköt, valot ja turvavarustus. Seitsemän uutta poijua asennettiin satamaan ja viidentoista olemassa olleen poijun kiinnitykset tarkastettiin ja korjattiin. Defibrillaattori asennettiin satama-alueelle. Uusi kuivakäymälä rakennettiin palvelurakennuksen läheisyyteen. Lisäksi satamaan tehtiin ja asennettiin uudet maasto-opasteet.
- Final report on investment activities on Bodö (pdf, 4 085 kt, englanniksi)
- luontoon.fi/saaristomeri/palvelut/bodo
- bodo.fi
Örön linnakesaari
Örön saari oli sata vuotta suljettu sotilasalue. Nyt osana Saaristomeren kansallispuistoa sen mielenkiintoinen historia ja monimuotoinen luonto ovat avoinna kaikille. Örön satamaan rakennettiin uusi palvelurakennus, josta kävijä löytää sataman vastaanoton ja tietopisteen sekä satamakaupan. Satama sai uuden laiturin, joka mahdollistaa isompien alusten kiinnittymisen. Kymmenen uutta poijua asennettiin satamaan lisäämään pienempien veneiden paikkamäärää. Yksi vanhempi laituri sähköistettiin. Myös Örön saaren maasto-opasteita uusittiin hankkeessa.
Jussarö
Tammisaaren saariston kansallispuistossa sijaitseva Jussarö on sekoitus villiä saaristoluontoa ja ihmisen jälkiä eri aikakausina saarella harjoitetuista elinkeinoista. Hankkeessa satamaan asennettiin uusi laituri, jossa on aallonmurtajaominaisuus. Laituri toi satamaan 25 uutta venepaikkaa sekä mahdollisuuden isommille veneille kiinnittyä laituriin. Makean veden saanti varmistettiin uuden vesikoneen hankinnan ja vanhan vesikoneen huollon myötä. Satamaan asennettiin defibrillaattori. Saunakävijät saivat uuden uimalaiturin. Uusi kuivakäymälä tehtiin satama-alueelle. Satama-alueen maasto-opasteet uusittiin myös hankkeessa.
Ruotsin saaret
Hankkeen toimenpiteistä Ruotsissa löytyy tietoa ruotsalaisen hankekumppanin verkkosivuilta:
- Sustainable Gateways (skargardsstiftelsen.se, ruotsiksi)
- Sustainable Gateways (archipelagofoundation.se, englanniksi)
Grinda
Grindan vierasvenesatamassa on 100 venepaikkaa, joista 15 on varattavissa. Kiinnitys tapahtuu poijuun tai kiinnitysköydellä. Vieraiden käytössä ovat sähkö, suihku, WC, jätepiste ja septitankin tyhjennyspiste. Hankkeessa lisättiin sataman jätevedenpuhdistamon kapasiteettia. Toimenpide ei näy kävijöille, mutta se mahdollistaa sen, että satama voi edelleen palvella kävijöitä ympäristöystävällisesti.
- skargardsstiftelsen.se/omrade/grinda (ruotsiksi)
- archipelagofoundation.se/area/grinda (englanniksi)
- grinda.se (ruotsiksi)
- grinda.se/en (englanniksi)
Utö
Utön vierasvenesatamassa Tukholman eteläisessä saaristossa on tilaa 250 veneelle. Sataman palveluihin kuuluvat septitankin tyhjennyspiste, jätepiste, sähkö ja palvelurakennus, jossa on suihku, sauna, WC ja pyykkitupa. Hankkeessa vuodelta 1976 oleva palvelurakennus remontoitiin ja ajanmukaistettiin.
- skargardsstiftelsen.se/omrade/uto (ruotsiksi)
- archipelagofoundation.se/area/uto (englanniksi)
- uto.se (ruotsiksi)
Nåttarö
Tukholman saariston eteläosassa sijaitsevan Nåttarön vierasvenesataman yhteydessä on ravintola ja huoltorakennus. Sataman läheisyydestä löytyvät myös kauppa ja kioski. Hankkeessa rakennettiin uusi palvelurakennus, jossa kävijöitä odottavat WC:t, suihkut, sauna sekä sataman vastaanotto. Satamaan asennettiin kaksi uutta laituria, joiden myötä satamassa on 50 venepaikkaa.
- skargardsstiftelsen.se/omrade/nattaro (ruotsiksi)
- archipelagofoundation.se/area/nattaro (englanniksi)
- nattaro.se (ruotsiksi)
- nattaro.se/en (englanniksi)
Satamien liiketoiminnan ja palveluiden kehittäminen
Hankkeessa mukana olleissa satamissa kehitettiin satamien liiketoimintaa ja palveluita yhdessä satamayrittäjien kanssa. Tätä työtä teki Turun yliopiston Brahea-keskus, joka on tuottanut kehitystyön pohjalta julkaisun pienvenesatamien ympäristölliseen, sosiaaliseen ja taloudelliseen kestävyyteen liittyvistä kysymyksistä. Tarkastelun keskiössä ovat erityisesti pienvenesatamien liiketoiminnan taloudellisen kestävyyden haasteet. Julkaisussa annetaan vinkkejä satamatoiminnan taloudellisen kestävyyden kehittämisestä niin satamayrittäjille kuin satamia hallinnoiville tahoille.
Yhteystiedot
Projektipäällikkönä toimi Sanna-Kaisa Juvonen, Metsähallitus, Luontopalvelut
Projektipäällikkö Pia Berg, Skärgårdsstiftelsen i Stocholms län
Projektipäällikkö Veijo Pönni, Turun yliopisto
Päivitetty viimeksi 12.7.2024