Antal besökare i skydds- och strövområden samt i kundtjänstställen
Forststyrelsen samlar in information om besökarantal i statens skydds- och strövområden samt i kundtjänstställen. Siffrorna får vi huvudsakligen med elektroniska räknare i terrängen. Vi tar även emot respons och gör undersökningar.
Skyddsområdena och kundtjänstställena forvaltade av Forststyrelsen besöktes av cirka 8,6 miljoner gånger år 2024. Cirka 7,4 miljoner besök inriktades till utflyktsmål i terrängen och 1,1 miljoner till kundtjänstställen.
Skyddsområdenas siffra innehåller antal besök i nationalparker, statens strövområden och övriga, i rekreationsbruk betydande skyddsområden och utflyktsmål. Kundtjänstställen d.v.s. naturumen och de övriga kundtjänstställena är oftast belägna i nationalparkernas närområden.
- Antal besök i nationalparker och övriga populära utflyktsmål 2024 (pdf, 61 kb)
- Antal besök i nationalparker och övriga populära utflyktsmål 2023 (pdf, 67 kb)
- Antal besök i naturum och övriga kundtjänstställen 2023 (pdf, 32 kb)
- Antal besök i nationalparker och övriga populära utflyktsmål 2022 (pdf, 64 kb)
- Antal besök i naturum och övriga kundtjänstställen 2022 (pdf, 38 kb)
- Antal besök i nationalparker och övriga populära utflyktsmål 2021 (pdf, 43 kb)
- Antal besök i naturum och övriga kundtjänstställen 2021 (pdf, 25 kb)
- Utveckling av besökarantal (på finska)
![Besökarantal i nationalparkerna har nästan dubblats från omkring 2,2 miljoner år 2014 till litet omkring 3,6 miljoner året 2024. Samtidigt har antalet nationalparker stigit från 37 till 41 och arealen från under 10 000 kvadratkilometer till över 10 000 kvadratkilometer.](https://www.metsa.fi/wp-content/uploads/2025/01/kayntimaarien_kehitys_2014_2024_sve_800.png)
Antalet besök och de lokala ekonomierna
Nationalparker och andra utflykstsmål är viktiga för de lokala ekonomierna. I medeltal bringer besökarnas spenderande av pengar över 10 euro för varje euro som staten satsat på parkens friluftsservice och naturum. Staten finasierar basservicen i nationalparker och strövområden med budgetmedel. Företagen i skapar den avgiftsbelagda turismservicen i närområden.