Julkaistu 16.10.2024

Jo kuusi vuotta yhteistyötä liito-oravan hyväksi – pian päättyvä Liito-orava-LIFE-hanke painottaa selkeiden ohjeiden ja yhteissuunnittelun merkitystä

Liito-orava kurkistaa puunrungon takaa.
Kuva: Teemu Heinonen / Vastavalo.fi

Maankäyttöön tarvitaan paremmat ohjeet liito-oravan huomioimiseksi. Ensi vuonna päättyvän Liito-orava-LIFE-hankkeen aikana on käynyt selväksi, että maankäytön toimijoilla on halua lajin suojeluun, mutta tieto ja neuvonta on usein riittämätöntä. Päätösseminaari Suomen luontokeskus Haltiassa 6.11.2024 esittelee hankkeen saavutuksia, ja tarjoaa avointa keskustelua liito-oravan tulevaisuuden turvaamisesta.

Uhanalainen liito-orava elää Suomessa pääosin luonnonsuojelualueiden ulkopuolella, joten metsien käytön – metsätalouden ja kaupunkisuunnittelun – ja liito-oravan suojelun yhteensovittaminen ratkaisevat lajin tulevaisuuden. Tehtävä ei kuitenkaan ole yksinkertainen.

“Metsänomistajilla ja muilla metsän käytöstä vastaavilla on kyllä halua liito-oravan ja muidenkin luontoarvojen suojeluun. Tällä hetkellä ohjeistus ei ole riittävän yksiselitteistä, ja tapauskohtainen suunnittelu vaatii usein tuekseen erityisosaamista. Selkeät ohjeet ja niitä tukeva käytännön neuvonta voisivat turvata valoisamman tulevaisuuden liito-oravalle”, toteaa hankkeen projektipäällikkö Eija Hurme Metsähallituksen Luontopalveluista.

Metsäalan toimijoiden halukkuudesta kertoo Hurmeen mukaan sekin, että hankkeen järjestämiin avoimiin maastokoulutuksiin ja webinaareihin on kuuden vuoden aikana osallistunut jo yli 2 600 henkilöä.

“Hankkeen tärkein saavutus on yhteistyön onnistuminen eri asiantuntijoiden kanssa, jonka seurauksena tietoisuutta liito-oravasta on saatu lisättyä niin yksityisten metsänomistajien keskuudessa kuin avainasemassa olevissa organisaatioissakin”, Hurme kuvailee.

Suosituksia ja käytännön oppaita

Liito-orava-LIFE-hankkeessa laaditaan parhaillaan suosituksia laji suojelun tueksi Suomessa ja Virossa. Suositukset julkaistaan vuoden 2025 alkupuolella. Suositusten teemoja ovat esimerkiksi juuri ohjeistuksen parantaminen liito-oravan elinympäristöjen turvaamiseksi sekä seuranta-, tiedonkeruu- ja tutkimusmenetelmien parantaminen.

“Suosituksilla haluamme kannustaa eri toimijoita pohtimaan, miten he voisivat tehdä oman osansa liito-oravan ja samalla luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi. Pienilläkin asioilla voi olla iso vaikutus, kun niitä toteutetaan laajasti. Silloin kerrannaisvaikutus voi olla huikea.”

Liito-orava-LIFE-hankkeessa on koulutusten lisäksi luotu käytännön oppaita metsä- ja kaupunkisuunnittelun tueksi sekä toteutettu eri toimijoiden yhteissuunnittelua puunkorjuukohteista.

“Vaikka hanke päättyy, liito-oravan suojelun tarve jatkuu. Yksi hanke ei ratkaise kaikkea, mutta nyt olemme paljon paremmin kartalla kokonaistilanteesta. On tärkeää liikkua vastakkainasettelusta sen ymmärtämiseen, että monimuotoisuuden vaaliminen on meille kaikille yhteinen, todella iso asia”, Hurme painottaa.

Yhteiseen dialogiin kutsuu myös Liito-orava-LIFE-hankkeen päätösseminaari, joka järjestetään keskiviikkona 6.11.2024 Suomen luontokeskus Haltiassa Espoossa. Kaikille avoimessa, maksuttomassa seminaarissa esitellään hankkeen saavutuksia ja keskustellaan yhdessä liito-oravan tulevaisuudesta. Seminaariin voi osallistua paikan päällä tai etänä.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen 21.10.2024 mennessä.

Osana hanketta on avattu avoin anonyymi kysely, jossa voi kertoa oman näkemyksensä liito-oravan tulevaisuuden turvaamisesta. Kysely on auki 10.11.2024 saakka: https://link.webropol.com/s/kysely-liito-oravan-tulevaisuudesta

Eija Hurme, projektipäällikkö, Metsähallitus Luontopalvelut, eija.hurme(at)metsa.fi, 040 486 0563

Liito-orava-LIFE-hankkeen tavoitteena on liito-oravan suojelun parantaminen lajin levinneisyysalueella koko EU:ssa eli Suomessa ja Virossa. Metsähallituksen Luontopalvelujen koordinoimassa hankkeessa on mukana 18 organisaatiota, joista neljä on Virosta. Hanke alkoi vuonna 2018 ja päättyy vuonna 2025.

Apua ja tukea liito-oravan huomioivaan metsäsuunnitteluun saa hankkeen tuottamista oppaista sekä oman alueen ELY-keskukselta.