Julkaistu 31.5.2024

Julma-Ölkyn riippusilta suljetaan retkeilijöiden käytöstä toistaiseksi

Metsähallituksen Luontopalvelut on sulkenut Julma-Ölkyn riippusillan Hossan kansallispuistossa. Todennäköisesti talven lumikuorma on aiheuttanut siltaan vaurion, eikä silta ole tällä hetkellä turvallinen käyttää.

Riippusillan edessä on este ja siinä tiedote, jossa lukee suomeksi ja englanniksi, että Julma-ölkyn riippusilta on suljettu huoltotöiden vuoksi.
Julma-ölkyn riippusilta on suljettu toistaiseksi. Kuva: Tapani Seppänen / Metsähallitus.

Metsähallitus on käynyt tänään sulkemassa sillan. Sillan vaurio huomattiin Luontopalvelujen henkilökunnan tekemässä tarkastuksessa, missä käytiin retkeilyrakenteiden kuntoa läpi talven jäljiltä.

Julma-Ölkyn riippusilta on pois retkeilijöiden käytöstä ainakin tämän sulan maan retkeilykauden ajan. Sillan avaamisesta tiedotetaan erikseen.

– Turvallisuus on meille ykkösasia. Tulemme käymään varmuuden vuoksi kaikki kansallispuistoissa ja muissa retkeilykohteissamme olevat riippusillat läpi turvallisuuden varmistamiseksi nopealla aikataululla. Haluan korostaa, että retkeily kohteillamme on turvallista ja käytössä olevat sillat voi ylittää turvallisin mielin, tuotantopäällikkö Jouni Aarnio Metsähallituksen Luontopalveluista sanoo.

Luontopalvelujen retkeilykohteissa on yhteensä 32 riippusiltaa.

Fakta: Julma-Ölkyn riippusilta

Julma-Ölkyn riippusilta on valmistunut 2017, samana vuonna kuin kansallispuisto perustettiin. 45 metriä pitkä silta kulkee Julma-Ölkyn rotkojärven yli 5 kilometrin mittaisella Ölkyn Ylityksen -päiväreitillä.

Sillan sulkemisesta huolimatta Julma-Ölkyn maisemia pääsee ihastelemaan ja retkeilyreittiä kulkemaan. Patikointiin suositellaan järven itäpuolella kulkevaa reittiä.

Tuotantopäällikkö Jouni Aarnio

Sähköposti muotoa: etunimi.sukunimi@metsa.fi