Julkaistu 4.9.2024

Kaksi saimaannorpan kuuttia löydettiin kuhaverkkoon kuolleena peräkkäisinä päivinä – kuolleena löytynyt jo 22 kuuttia tänä vuonna

Saimaannorppa löydettiin 2. syyskuuta kuhaverkkoon hukkuneena Taipalsaarella. Heti seuraavana päivänä 3. syyskuuta kuhaverkosta löytyi kuollut kuutti Rantasalmella. Tänä vuonna syntyneistä kuuteista on löytynyt kuolleena jo 22 yksilöä. Vuoden 2024 kuuteista kolme on kuollut pyydyksiin.

Kuollut kuutti on nostettu kottikärryihin.
Haukivedeltä tällä viikolla verkoista hukkuneena löytynyt kuutti. Kuva: Riikka Alakoski / Metsähallitus.

Rantasalmen Haukivedellä pyydykseen hukkunut saimaannorppa oli tänä vuonna syntynyt hyväkuntoinen uroskuutti, 21 kiloa painava ja 95 senttiä pitkä. Sama kuutti oli kuvattu toukokuussa 25 kilometrin päässä Linnansaaren kansallispuistossa. Taipalsaarella Petraselkä-Yöveden kannanseuranta-alueella verkoista löytynyt norppa oli alle metrin mittainen, eli todennäköisesti myös tämän vuoden kuutti. Kalastajat ilmoittivat tapahtumista Metsähallitukselle.

Kuhaverkot, joista kuolleet saimaannorpat tällä viikolla löytyivät, olivat sallittuja käytettäväksi kalastukseen Saimaalla. Pyydykset sijaitsivat kalastusrajoitusalueella, jossa saimaannorpan suojelun takia verkkokalastus on kiellettyä 15.4.–30.6. välisenä aikana ja norpille kaikista vaarallisimpien pyydystyyppien käyttö on kielletty ympäri vuoden. Heinäkuusta eteenpäin verkkokalastus on alueella taas sallittua.

– Verkkoon tukehtuminen on aina, myöhemminkin syksyllä, ylimääräistä ihmisen aiheuttamaa kuolleisuutta uhanalaiselle norppapopulaatiolle. Tänä vuonna syntyneiden ikäluokka on valitettavasti muutenkin jäämässä pieneksi kevään heikkojen pesimäolosuhteiden vuoksi, luonnonsuojelun eritysasiantuntija Riikka Alakoski Metsähallituksen Luontopalveluista huomauttaa. Luontopalvelut vastaa saimaannorpan kannanseurannasta ja suuresta osasta suojelutoimia Suomessa.

Tämän vuotisten kuuttien tilanne huolestuttaa saimaannorpan suojelutyötä tekeviä

Syyskuun alkuun mennessä Metsähallituksen tietoon on tullut kaikkiaan jo 36 kuollutta saimaannorppaa, joista 22 on tänä vuonna syntyneitä kuutteja. Ennen vieroitusta kuolleita kuutteja löytyi keväällä 18. Tänä vuonna on ilmoitettu yhteensä viisi pyydyksiin kuollutta norppaa, joista kaksi oli maaliskuussa talviverkkoihin jääneitä nuoria norppia, kolme viimeisen viikon aikana kuolleita tämänvuotisia kuutteja. Havaittu kuolleiden suuri määrä voi hidastaa kannan elpymistä, sillä vain osa kuolleista saimaannorpista tulee Metsähallituksen tietoon.

– Pyydyksiin kuolleiden kuuttien löytyminen on erityisen ikävää siihenkin verrattuna, kuinka suuren työn teimme kesällä yhden kuutin kuntouttamisessa takaisin luonnonvesiin, Alakoski toteaa viitaten viikonloppuna Kolovedelle vapautettuun kuuttiin, joka oli Metsähallituksen hoidossa.

Lisää tietoa saimaannorppien verkkokuolleisuudesta ja kannan kehityksestä löytyy Norppatilanne-palvelusta: metsa.fi/saimaannorppa

Kuolleista ja vahingoittuneista norpista pitää ilmoittaa Metsähallitukselle

Kalastuslain mukaisesti pyydyksen haltijan on ilmoitettava viipymättä Metsähallitukselle saimaannorpan jäämisestä pyydykseen. Ilmoituksen voi tehdä soittamalla numeroon 0206 39 5000. Myös muista kuolleista ja vahingoittuneista saimaannorpista pyydetään ilmoittamaan viipymättä. Jos kuollut norppa löytyy vedestä, on varmistettava, etteivät aallot vie sitä mennessään.

Lisätietoja

Riikka Alakoski, luonnonsuojelun erityisasiantuntija, Metsähallitus Luontopalvelut,  riikka.alakoski@metsa.fi