Julkaistu 17.10.2022

Kolin luontokeskus Ukkoon haetaan palveluntuottajaa

Metsähallitus on avannut kilpailutuksen, jonka tavoitteena on löytää palveluntuottaja vastaamaan Kolin luontokeskus Ukon operatiivisesta toiminnasta. Luontokeskuksen hallinnointi säilyy Metsähallituksella. Tarjouspyyntö on avoinna 18.11.2022 kl. 12:00 asti.

Nyt haettava palveluntuottaja tulee jatkossa vastaamaan luontokeskuksessa myymälätoiminnasta, välinevuokrauksesta sekä kokous- ja opastuspalveluista. Lisäksi Metsähallitus ostaa palveluntuottajalta retkeilyneuvonta- ja siivouspalvelun. Metsähallitus vastaa jatkossakin kiinteistön hoidosta, asiakasviestinnästä sähköisissä kanavissa, retki-infoalueen sisällöistä ja näyttelyistä sekä palveluiden laadun seurannasta ja kehittämisestä.

Yrittäjä pääsee aloittamaan toimintansa uusituissa tiloissa, sillä kuluneen vuoden aikana on eduskunnan lisämäärärahan turvin uudistettu luontokeskuksen ensimmäisen kerroksen asiakastilat vastaamaan paremmin nykyistä tarvetta.

Erikoissuunnittelija Katja Vuorensyrjä odottaa jännityksellä hakemuksia.

– Uusi yhteistyökumppani on erittäin tervetullut. Uskomme tulevan yhteistyön olevan eduksi molemmille toimijoille ja ennenkaikkea asiakkaille, jotka toivottavasti saavat jatkossa Ukosta enstistä monipuolisempia palveluita, Vuorensyrjä iloitsee. Luontokeskuksen toiminnassa on jo nyt mukana useita yhteistyötahoja. Kahvila Eväsretket jatkaa toimintaansa monipuolisine ohjelmapalveuineen, yläaulan vaihtuvista näyttelyistä Metsähallitus vastaa yhdessä Kolin kulttuuriseuran kanssa ja luonto- ja ympäristökasvatussisältöjä kehitetään yhdessä ELY-keskuksen hallinoiman Pohjois-Karjalan biosfäärialueen ja Itä-Suomen yliopiston kanssa.

Asiakaspalvelupäällikkö Teppo Loikkanen kertoo, että toimintatapauudistuksella halutaan luoda Metsähallituksen tarjoamista julkisista palveluista ja luontokeskukseen soveltuvasta liiketoiminnasta kokonaisuus, joka palvelee Kolin kansallispuiston ja Pohjois-Karjalan biosfäärialueen muiden keskeisten luontokohteiden kävijöitä laadukkaasti ja monipuolisesti myös jatkossa.

– Parhaimmillaan luontokeskuksen palveluiden myötä voidaan tukea vierailijoiden viipymää koko maakunnan alueella, mikä on kestävän luontomatkailun kannalta keskeinen asia, Loikkanen muistuttaa.

Kolin luontokeskus Ukko on Pohjois-Karjalan biosfäärialueen luontokeskus, jonka vuosittainen käyntimäärä on 80 000–92 000 käyntiä. Se edustaa Kolin, Patvinsuon ja Petkeljärven kansallispuistoja sekä Ruunaan retkeilyaluetta. Luontokeskuksen asiakasneuvojat palvelevat lisäksi puhelimitse mm. Tiilikkajärven kansallispuiston ja Telkkämäen perinnetilan sekä Metsähallituksen Itä-Suomen vuokratupiin liittyvissä kysymyksissä.

Tarjouspyyntö:

Lisätiedot:

Erikoissuunnittelija Katja Vuorensyrjä, puh. +358 (0)206396030, katja.vuorensyrja(at)metsa.fi
Asiakaspalvelupäällikkö Teppo Loikkanen puh. +358(0)206395935, teppo.loikkanen(at)metsa.fi (lomalla 17.–21.10.2022)