Julkaistu 30.8.2021

Kurjenrahkan uusi Karpalopolku palvelee esteettömänä monia

Metsähallituksen Luontopalvelut ja Suomen Paralympiakomitea järjestivät yhdessä yhteistyökumppanien kanssa esteettömän luontotapahtuman Kurjenrahkan kansallispuistossa 28.8. 2021. Koronarajoitusten takia tapahtuma pidettiin kutsuvierastilaisuutena.

Suomen luonnon päivänä järjestetyssä tapahtumassa lanseerattiin kansallispuiston uudet esteettömät palvelut kohderyhmien edustajien kanssa. Osallistujat pääsivät tutustumaan uuteen vaativaksi luokiteltuun esteettömään reittiin – Karpalopolkuun, kokeilemaan erilaisia luonnossa liikkumisen apuvälineitä ja opiskelemaan erätaitoja.

Karpalopolku on kuljettavissa pyörätuolilla ja lastenvaunuilla. Parin reitille osuvan nousun takia reitti on luokiteltu vaativaksi ja pyörätuolilla liikkuville suositellaan avustajaa. Opasteissa on huomioitu myös näkövammaisia. Karpalopolkua täydentävät Kurjenpesän esteettömät palvelut.

Ihminen reppu selässä sorapolulla metsässä infotaulun edessä.
Uudella Karpalopolulla Kurjenrahkan kansallispuistossa. Kuva: Laura Lehtonen.

Tapahtuman järjestävät Metsähallituksen Luontopalvelut ja Suomen Paralympiakomitea yhteistyössä Maliken, Suomen CP-liiton, Turun CP-yhdistyksen, ammattiopisto Axxellin eräopasopiskelijoiden, Näkövammaisten liiton, Neuroliiton, Varsinais-Suomen näkövammaiset ry:n, Iloski ry:n ja Turun marttayhdityksen Villimarttojen ja eräopasyrittäjien kanssa.

Tapahtuman osallistujat olivat eri liikunta-, aisti- tai kehitysrajoitteisten yhdistysten jäseniä. Vallitsevan koronatilanteen takia tapahtuma ei ollut kaikille avoin, vaan se järjestettiin suljettuna kutsuvierastilaisuutena.

Tapahtuma oli  osa Paralympiakomitean Hyvät muuvit -hanketta, jossa edistetään palveluasumisen ja tukitoiminnan piirissä olevien aikuisten aktiivisuutta, liikkumista ja liikunnan harrastamista, sekä kansainvälistä Nature Access to All (NatAc) -hanketta, jonka tavoitteena on kehittää esteetöntä matkailua Latviassa, Virossa ja Suomessa. NatAc-hakkeessa Metsähallituksen Luontopalvelut on tehnyt Kurjenrahkan kansallispuistoon Karpalopolun. NatAc-hanketta rahoitetaan EU:n Interreg-rahaston Central Baltic -ohjelmasta.

Erikoissuunnittelija Laura Lehtonen, Metsähallitus,  Luontopalvelut: laura.lehtonen@metsa.fi, puh. +358 400 172 572