Julkaistu 6.8.2024

Luontoura kutsuu – tänä vuonna Lapissa valmistui kuusi kansallispuisto-opassertifikaatin suorittanutta eräopasta

Erä- ja luonto-oppaat ovat perehtyneet valitsemaansa kansallispuistoon, jotka ovat Pallas-Yllästunturin, Pyhä-Luoston tai Urho Kekkosen kansallispuisto. Kansallispuisto-opassertifikaatti on osa vuoden kestävää erä- ja luonto-oppaan koulutusta ja se järjestetään yhdessä Metsähallituksen Luontopalvelujen ja Kemi–Tornionlaakson koulutuskuntayhtymän Ammattiopisto Lappian kanssa.

Lappia kouluttaa Muoniossa erä- ja luonto-oppaita, jotka voivat suorittaa valinnaisena tutkinnonosana kansallispuisto-opassertifikaatin. Erä- ja luonto-oppaat opiskelevat monipuolisesti retkeilyssä tarvittavia taitoja, kuten ryhmän ohjaamista ja yrittäjyyttä.

Tänä vuonna kansallispuisto-opassertifikaatin suoritti yhteensä kuusi opiskelijaa, joista neljä Pallas-Yllästunturin ja kaksi Urho Kekkosen kansallispuistoihin.

”Koulutusyhteistyötä on tehty Lappian kanssa menestyksekkäästi jo vuosien ajan. Koulutuksesta on paljon hyötyä, koska sekä alue että Metsähallitus saavat ammattitaitoisia matkailualan ammattilaisia. He tuntevat kansallispuistoja ja Metsähallituksen toimintaa hyvin, kiteyttää virkistyskäytön asiantuntija Tuija Makkonen Metsähallituksen Luontopalveluista.

Yhteensä eräoppaita, jotka ovat sertifikaatin arvoisesti perehtyneet kansallispuistoihin, on valmistunut vuosien varrella yli 100.

Harjoittelua heinäkuussa eri kansallispuistoissa

Sertifikaattia suorittavan opintoihin kuuluu yhden kuukauden kestoinen harjoittelu opiskelijan valitsemassa kansallispuistossa. Harjoittelun aikana opiskelijat tutustuvat kansallispuistoon sekä tekevät vaihtelevia tupien ja muiden retkeilyrakenteiden sekä kulttuuriperintöympäristön huoltoja ja kunnostuksia.

He myös kestävöivät ja merkitsevät reittejä. Osan harjoittelusta voi suorittaa myös luontokeskuksen asiakaspalvelussa ja maastoasiakaspalvelijana.

”Opiskelijat ovat tärkeä lisä kesän kiireisinä aikoina. Erityisesti aloittelevia retkeilijöitä helpottaa kohdata maastossa asiantuntevat ja avuliaat Metsähallituksen edustajat, joilta saa vinkkejä ja ohjeita esimerkiksi tuvalla toimimiseen. Lisäksi saamme oppailta tärkeää palautetta suoraan kohteilta ja reiteiltä maastosta. Erityisen tärkeää Metsähallitukselle on saada maailmalle osaajia, jotka tuntevat organisaatiota ja tietävät meidän toimintatapojamme kansallispuistojen hoitajina”, Tuija Makkonen kertoo.

Eräopaskoulutus kestää vuoden, ja talven aikana eräopasopiskelijat ovat olleet mukana huoltamassa kansallispuiston retkeilyrakenteita ja siivoamassa tupia. He ovat auttaneet myös riistakolmiolaskennoissa sekä muissa tarvittavissa töissä.

Sertifikaatin suorittaneet opiskelijat perehtyvät Metsähallitukseen, kansallispuistoon ja sen luonnon erityispiirteisiin, sääntöihin ja käytön vyöhykkeisiin ja vastuulliseen luontomatkailuun. Koulutuksesta saatu sertifikaatti on laatutunnustus oppaan taitotiedosta ja hyvästä perehtymisestä kansallispuistoon.

Heinäkuun lopussa eräoppaaksi Muoniosta valmistunut Hanne Vainionpää kiittelee mahdollisuutta tutustua Pallas-Yllästunturin kansallispuistoon monipuolisesti.
“Koulutuksessa sai mielenkiintoisen katsauksen Metsähallituksen kenttätyöhän ja Pallas-Yllästunturin alueeseen kokonaisuutena. Aiemmin olen ollut Metsähallituksen palvelujen käyttäjä, nyt pääsi näkemään toimintaa myös toiselta puolen ja verkostoitumaan”, Vainionpää summaa.

Perinteisen kukkakimpun sijaan Metsähallitus on antanut valmistuneille oppaille Lappian Muonion-yksikön pihalle kasvin, jonka valmistuneet istuttavat. Toiveena on, että istutuksen jälkeen valmistuneiden juuret säilyisivät Muoniossa. Istutettu kasvi muistuttaa opiskelijoita myös uudesta alusta.