Julkaistu 3.6.2024

Metsähallituksen siltoja remonttiin Puolangalla – liikenne ohjataan kiertoteiden kautta

Metsähallitus peruskorjaa kesän aikana kaksi siltaa Puolangalla. Heinijoen sillan ja Vanhajoen sillan remontit alkavat maanantaina 10.6.2024 ja kestävät arviolta neljä viikkoa. Korjaustöiden aikana sillat eivät ole käytössä ja liikenne ohjataan kiertoteiden kautta.

Molemmat sillat sijaitsevat valtion mailla metsäautoteillä, joita käytetään puunkuljetuksiin. Heinijoen silta sijaitsee kohdassa, jossa Pettäväntie ylittää Heinijoen. Silta on rakennettu vuonna 1987. Vanhajoen silta puolestaan sijaitsee kohdassa, jossa Vanhajoentie ylittää Vanhajoen. Se on rakennettu vuonna 1981.

Sillat ovat teräsbetonisia elementtirakenteisia laattasiltoja. Korjaustöiden aikana niiden rakenteita uusitaan ja silta- ja pengerkaiteet uusitaan kokonaan.

“Peruskorjaukset tehdään, koska sillat ovat tulleet käyttöikänsä päähän. Vaurioita niissä ei ole havaittu, vaan ne ovat olleet tähän asti käytössä, eikä niille ole asetettu painorajoituksia. Teitä käytetään ympäri vuoden puutavara-ajoon, lisäksi niillä on merkitystä paikallisille. Onkin tärkeää, että sillat pysyvät kunnossa vastakin”, kertoo tienpidon operaatioasiantuntija Matti Hämeenniemi Metsähallitus Metsätalous Oy:stä.

Remontin aikana liikenne ohjataan kiertoteiden kautta. Vanhajoen sillan liikenne ohjataan Kongasmäentien ja Konkaantien kautta. Heinäjoen sillan liikenne ohjataan Hoikanvaarantien kautta.

Molempien siltojen peruskorjaukset toteuttaa Betola Oy.

Metsähallituksen hallinnoimilla alueilla on koko maassa noin 36 000 kilometriä metsäteitä ja noin 1000 siltaa. Metsähallituksen puunkuljetusten lisäksi valtion mailla sijaitsevia metsäautoteitä käyttävät ahkerasti myös paikalliset ja virkistyskäyttäjät.

Matti Hämeenniemi, tienpidon operaatioasiantuntija, Metsähallitus Metsätalous Oy, p. 040 168 0782, matti.hameenniemi@metsa.fi