Julkaistu 14.8.2024

Metsähallituksen Syväjärvennevan tuulivoimahankkeelle pystytetään tuulimittausmasto

Mastcraft pystyttää viikon 33 aikana Metsähallituksen tilauksesta Syväjärvennevan tuulivoimahankkeelle 175 metriä korkean tuulimittausmaston. Masto pystytetään valtion maalle, noin 10 kilometriä Kivijärven keskustaajamasta länteen, Luotokankaan alueelle. Maston paikka on avattu aiemmin ja sille on rakennettu lyhyt tie.

– Pystyttämisessä käytetään apua nosturia ja helikopteria. Työmaalla liikkumista tulisi välttää helikopteritöiden aikaan. Saunakyläntiellä ja Louhuntiellä saattaa olla raskasta liikennettä hetkellisesti normaalia enemmän, Metsähallituksen tekninen asiantuntija Ville Kokkonen kertoo.

– Kjeller Vindteknikk asentaa mastoon mittalaitteet, joilla mitataan pääasiallisesti tuulen nopeutta ja suuntaa eri korkeuksilta, lämpötilaa, ilmanpainetta ja kosteutta. Näin saadaan kartoitettua alueelliset tuuliolosuhteet ja ennustettua tuulivoiman tuotantoa, Kokkonen kertoo.

– Mittaukset jatkuvat vähintään vuoden, mahdollisesti kaksi vuotta. Sen jälkeen masto puretaan ja siirretään jollekin toiselle hankealueelle, Kokkonen jatkaa.

– Pystytyksen jälkeen maston lähellä voi liikkua normaalisti. Talviaikaan ei kuitenkaan kannata mennä aivan maston viereen tai harusten alle, sillä niistä voi pudota jäätä. Mittalaitteet eivät pidä ääntä. Maston viereen tulevassa kontissa on generaattori joka käy talviaikaan säännöllisemmin ja kesäaikaan vähän harvemmin, Kokkonen kertoo.

Hankekehitys etenee

Syväjärvennevan hankealueella sekä suunnitelluilla voimajohtoreiteillä on käynnistetty maastoselvitystyöt keväällä 2024. – Maastoselvityksiä on tehty läpi kesän ja niitä jatketaan pitkälle syksyyn saakka, projektipäällikkö Johanna Hätälä kertoo.

– Hankealueella on tehty muun muassa linnuston muutonseurantaa, tarkkailtu pesimälinnustoa, liito-oravia ja viitasammakoita sekä selvitetty kasvillisuus- ja luontotyyppejä. Keväällä lumiseen aikaan tehtiin lumijälkilaskentoja. Myös voimajohtoreiteillä on tehty lukuisia maastoselvityksiä, Hätälä kertoo.

Syväjärvennevan YVA-ohjelma (ympäristövaikutusten arviointiohjelma) on tulossa nähtäville 9.9.24-9.10.24 väliseksi ajaksi. Nähtävilläoloaikana tullaan järjestämään avoin yleisötilaisuus, johon kaikilla on mahdollisuus tulla keskustelemaan hankkeen etenemisestä Metsähallituksen kanssa.

Metsähallitus

Tuulivoiman tekninen asiantuntija Ville Kokkonen, ville.kokkonen@metsa.fi, +358 40 628 0568

Projektipäällikkö Johanna Hätälä, johanna.hatala@metsa.fi, +358 44 555 6778

Mastcraft Oy