Talviaikainen puunkorjuu on riippuvainen väliaikaiseksi rakennetuista talviteistä. Yhteensä talviteitä on rakennettu tänä talvena valtion maille lähes 700 kilometriä, joista Pohjanmaa-Kainuun alueella on käytössä 180 kilometriä ja Lapissa 500 kilometriä. Etelä-Suomessa talviteiden käyttö on harvinaista. Kuluva talvi on ollut ollut talviteiden kannalta erinomainen aikaisin tulleiden pakkasten vuoksi.
Suomen pitkä ja kylmä talvi mahdollistaa teiden rakentamisen lumen ja jään päälle. Väliaikaiseksi rakennettujen talviteiden avulla puunkorjuu ja -kuljetus on mahdollista talvella alueilta, joille ei pääse tietä pitkin.
”Talvitiet ovat etenkin Pohjois-Suomessa erittäin tärkeitä puunkorjuun kannalta: Lapissa melkein puolet puunkorjuusta tehdään talviteitä pitkin. Talvitiekausi kestää tyypillisesti marraskuulta huhtikuulle”, kertoo Metsähallitus Metsätalous Oy:n korjuupäällikkö Juho Hiltunen Lapin alueelta.
”Talvitiekohteille on päästy tänä talvena korjaamaan puuta huomattavasti aiemmin kuin normaalisti, ja myös puiden kaukokuljetukset voitiin aloittaa hyvissä ajoin, sillä tiet jäätyivät nopeasti puutavara-autolla ajettavaan kuntoon”, huomauttaa Metsähallitus Metsätalous Oy:n korjuupäällikkö Ari Pasanen Pohjanmaa-Kainuun alueelta.
Talvitien pohja perustetaan kangasmetsään tai suolle tiivistämällä lunta, tasaamalla tiepohjat kaivinkoneella tai puskutraktorilla, tai levittämällä piennarojista maata tieuralle. Tämä mahdollista maan jäätymisen riittävän syvälle, jotta maa jaksaa kantaa metsäkoneet ja puutavara-autot.
Tilapäisten talviteiden rakentaminen on kustannustehokasta, sillä pysyvän metsäautotien teko vaatii esimerkiksi murskeen ajamista ja tien kunnostusta. Lisäksi talviteistä jää luontoon vain vähän jälkiä, jotka nekin häviävät pikkuhiljaa lähes näkymättömiin.
Lisätietoa
Pohjanmaa-Kainuu: korjuupäällikkö Ari Pasanen, puh. 040 752 9844
Lappi: korjuupäällikkö Juho Hiltunen, puh. 040 751 7474
Metsähallitus Metsätalous Oy
Lisätietoa talvi- ja jääteiden rakentamisesta (metsa.fi)