Julkaistu 16.10.2024

Metsähallituksen uusi strategia painottaa vihreää kasvua sekä luonnon ja ihmisten hyvinvointia

Metsähallituksen päivitetyllä strategialla edistetään vihreää kasvua, Suomen hiilineutraaliustavoitetta, luonnon monimuotoisuutta sekä hyvinvointia ja turvallisuutta. Tavoitteena on vastata ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin haasteisiin sekä parantaa toiminnan tuottavuutta ja vaikuttavuutta.

Metsähallituksen toiminnalla on monia yhteiskunnallisia vaikutuksia. Edellisen strategiapäivityksen jälkeen maailma on muuttunut epävakaisemmaksi ja myös valtiontalouden tilanne on heikentynyt entisestään. Strategian päivityksessä on otettu huomioon toimintaympäristön muutokset sekä valtioneuvoston talouspoliittisen ministerivaliokunnan vahvistamat Metsähallituksen omistajapoliittiset linjaukset.

Kasvatamme huomista -strategiassa on neljä yhteiskunnallista tavoitetta, joihin Metsähallituksen toiminnalla halutaan vaikuttaa. Näitä ovat vihreä kasvu, hiilineutraali Suomi, hyvinvoiva luonto sekä maailman onnellisimmat ihmiset.

– Metsähallitus ei saavuta näitä yhteiskunnallisia tavoitteita yksin, mutta valtion mailla ja vesillä ja siten meidän toiminnallamme on keskeinen rooli kaikkien näiden tavoitteiden edistämisessä. Haluamme kasvattaa huomista, jossa asuvat jatkossakin maailman onnellisimmat ihmiset luonnosta ja sen tuomasta hyvinvoinnista nauttien, sanoo Metsähallituksen pääjohtaja Juha S. Niemelä.

Yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden lisäksi strategiassa on tunnistettu kuusi pääteemaa, joita Metsähallitus painottaa toiminnassaan.

Kuusi strategista pääteemaa

Vihreä kasvu tarkoittaa, että valtion maita ja vesiä hyödynnetään kestävästi suomalaisen yhteiskunnan tarpeisiin. Valtion liikelaitoksena yhtenä keskeisenä tehtävänä on tuottaa valtio-omistajalle taloudellista arvoa. Metsähallituksen toiminnalla on myös merkittäviä aluetaloudellisia vaikutuksia.

– Tavoitteena on parantaa taloudellista tulosta ja kasvattaa konsernin liikevaihtoa kestävästi ja monipuolisesti biotalouden ja vihreän siirtymän sekä uusiutuvan energian kapasiteetin kasvun avulla, Niemelä sanoo.

Ilmasto ja luonnon monimuotoisuus on yksi strategian pääteemoista. Tavoitteena on turvata ja vahvistaa luonnon monimuotoisuutta valtion mailla ja vesillä sekä hillitä ilmastonmuutosta ja huolehtia siihen sopeutumisesta. Näihin liittyvät ratkaisut kietoutuvat toisiinsa.

– Hyödynnämme tutkittua tietoa ja etsimme jatkuvasti uusia ratkaisuja näihin haasteisiin. Huolehdimme luonnon monimuotoisuudesta, ja tavoitteenamme on kasvattaa monikäyttömetsien hiilinielua ja valtion maiden puuston hiilivarastoa 10 prosentilla vuoteen 2035 mennessä. Olemme aloittaneet ilmasto-ohjelman päivityksen, jossa tarkennetaan ilmastotyöhön liittyviä tavoitteita ja toimenpiteitä. Myös vesienhoidon ympäristöohjeisiin on tulossa päivitystä, Niemelä kertoo.

Kolmantena pääteemana on hyvinvointi ja turvallisuus. Luonnosta saatavia hyvinvointivaikutuksia vahvistetaan edistämällä vastuullista luonnossa liikkumista ja eränkäyntiä sekä sovittamalla yhteen valtion maihin kohdistuvia odotuksia.

– Strategiapäivityksen yhteydessä kansallisen turvallisuuden ja huoltovarmuuden edistäminen on noussut aiempaa keskeisempään rooliin. Valtion alueiden käytöllä on tässä iso merkitys, ja Metsähallituksella maanhaltijana vastuullinen asema, Niemelä toteaa.

Muut strategiset teemat- asiakaslähtöisyys, vastuullisuus ja yhteistyö, henkilöstön osaaminen ja yhdenvertaisuus sekä tuottavuus ja vaikuttavuus – kuvaavat sitä, mitä tehtävässä onnistuminen edellyttää ja mihin suuntaan toimintaa halutaan kehittää.

Strategisille teemoille on määritelty tarkemmat mittarit, ja niiden alle kootaan toimenpiteitä, joilla tavoitteita edistetään.

Metsähallituksessa on päätetty siirtyä kiinteistä strategiakausista rullaavaan strategiaprosessiin, ja jatkossa strategian päivitystarvetta arvioidaan vuosittain.

Pääjohtaja Juha S. Niemelä, sähköposti: juha.niemela(at)metsa.fi, puh. 050 5003681

Kasvatamme huomista -strategia