Julkaistu 19.6.2024

Metsähallitus on lopettanut murskeiden peräkärrykaupan

Metsähallitus on päättänyt lopettaa murskeiden myynnin yksityishenkilöille. Taustalla on EU:n rakennustuoteasetus, joka edellyttää myytäviltä kiviaineksilta CE-merkintää. Murskeita on tähän asti myyty pieniä määriä esimerkiksi rakennuskäyttöön.

Metsähallitus jalostaa valtion mailta löytyviä kiviainevarantoja omaan käyttöön eli metsäautoteiden rakentamiseen, ylläpitoon ja peruskorjaukseen. Murskeita on pitkään myyty kotitalouksille pieniä määriä peräkärrykaupalla, mutta tänä keväänä myynti on lopetettu.

“EU:n rakennustuoteasetuksessa määrätään CE-merkintäpakko tuotteille, joille on olemassa harmonisoitu tuotestandardi. Kiviaineksille tällainen on olemassa, joten peräkärrykauppa ei ole enää laillista ilman CE-merkintää. Murskeiden myynti on kuitenkin ollut niin pienimuotoista, ettei merkinnän hankkiminen olisi ollut kannattavaa”, kertoo metsänhoitojohtaja Heikki Savolainen Metsähallitus Metsätalous Oy:stä.

Metsähallitus kartoittaa ja tutkii valtion mailla olevia kiviainesvarantoja sekä myy ja vuokraa kiviainesalueita. Vuokratuilta kiviainesalueilta yhteistyökumppanimme myyvät murskeita niiden tarvitsijoille. Käytössä olevien kiviainesalueiden ja jälleenmyyjien tiedot löytyvät verkkosivuiltamme www.kaivannaiset.fi.

Heikki Savolainen, metsänhoitojohtaja, Metsähallitus Metsätalous Oy, heikki.savolainen(at)metsa.fi, p. 0400 234 976