Julkaistu 30.8.2024

Metsähallitus tarkastaa raakkuvesistöjen läheisyyteen suunnitellut puunkorjuukohteet

Metsähallitus tarkastaa varotoimenpiteenä kaikki metsätalouden mahdollisessa vaikutuspiirissä olevat raakkukohteet valtion mailla. Metsähallitus on sitoutunut suojelemaan raakkuvesistöjä ja varmistamaan, ettei puunkorjuutoiminta vaaranna herkkiä ekosysteemejä.

Metsähallituksen puunkorjuun sopimusyrittäjille on vuosien ajan järjestetty pakollisia koulutuksia muun muassa ympäristöasioihin liittyen. Hukkajoella ilmi tulleen tapauksen myötä urakoitsijoille lähetetään vielä erillinen muistutus ja tietopaketti toiminnasta raakkuvesistöjen läheisyydessä.

Raakun huomioon ottaminen metsätalouden toimenpiteissä on varmistettu tallentamalla Metsätalous Oy:n paikkatietojärjestelmään raakkuesiintymistä varoittavat huomiovyöhykkeet. Paikkatietojärjestelmästä tiedot siirtyvät automaattisesti korjuuyrittäjän työkoneeseen.

Toimintaohjeita kehitetään edelleen

Raakkuvesistöjen läheisyydessä metsätaloustoimet suunnitellaan yhteistyössä Metsähallituksen Luontopalveluiden asiantuntijoiden kanssa, ja niissä noudatetaan ympäristösuojeluviranomaiselta eli Ely-keskukselta saatuja suosituksia.

Metsähallituksen oman ympäristöoppaan ohjeistuksen mukaan raakkuvesien lähivaluma-alueilla on noudatettava erityistä varovaisuutta. Suojavyöhyke on ulotettava niin kauas, ettei ravinteita, humusta tai kiintoaineita pääse valumaan vesistöön. Etäisyyden lisäksi on tärkeää ottaa huomioon muun muassa maan pinnanmuodot. Jyrkissä rinteissä suojavyöhykkeen on oltava leveämpi, kun taas tasaisella maalla voi riittää kapeampi vyöhyke.

Raakkuvesi voidaan ylittää metsäkoneella vain poikkeustapauksissa, jos vaihtoehtoista kuljetussuuntaa ei ole. Silloin ylitys tehdään talviaikaan kohdasta, jossa ei ole raakkuesiintymää. Puuvahvistusten tekemisestä sovitaan Ely-keskuksen kanssa ja muutenkin noudatetaan viranomaisten ohjeita.

Ohjeistusta kehitetään edelleen muun muassa LIFE Revives -hankkeesta saatujen kokemusten perusteella. Metsähallitus Metsätalous Oy on mukana EU-hankkeessa, jonka tavoitteena on elvyttää erittäin uhanalaisen jokihelmisimpukan eli raakun kannat Suomessa, Ruotsissa ja Virossa.  Saatuja tietoja ja kokemuksia tullaan hyödyntämään käytännön ohjeistuksissa. Hankkeen aikana on myös järjestetty koulutusta niin sisäisesti kuin Metsähallituksen urakoitsijoille.

Tämän lisäksi Metsätalous Oy:ssä on jo aiemmin päätetty vahvistaa vesistöasiantuntemusta: vesiensuojeluohjeistukseen keskittyvä sähköisen oppimisympäristön kurssi julkaistaan lokakuussa oman henkilökunnan ja urakoitsijoiden käyttöön. Lisäksi syksyn aikana yhtiöön tullaan rekrytoimaan kaksi virtavesien hoidon asiantuntijaa.

Metsähallitus Metsätalous Oy

• Metsienkäyttö- ja suunnittelujohtaja Hannu Lehtonen, p. 040 583 6983