Julkaistu 27.8.2024

Metsätietieto haltuun – Sitowise toimittaa Metsähallituksen uuden tiejärjestelmän

Havuvaltaista metsää kesällä ja keskellä kulkee metsätie.

”Metsähallituksen tiet” on Metsähallituksen käyttöön rakennettava tietojärjestelmä, jossa ylläpidetään tiedot Metsähallituksen toiminnan piirissä olevista metsäteistä. Järjestelmässä hyödynnetään nykytekniikan mahdollisuuksia tuottaa tietoa teiden kunnosta esimerkiksi käyttäjien ottaman kuva- ja videomateriaalin avulla. Uuden tietojärjestelmän toteuttaa Sitowise Oy, ja se otetaan käyttöön vuoden 2026 kevään aikana.

Metsähallitus hallinnoi valtion alueita ja samaten suurta tieverkkoa. Omia metsäteitä on 36 000 km ja lisäksi 28 000 km yksityisteitä, joissa Metsähallitus on osakkaana. Tieverkolla on myös yli 1000 siltaa. Uudessa järjestelmässä ylläpidetään tiedot metsäteistä ja silloita ja suunnitellaan niiden rakentamisen ja kunnossapidon toimenpiteet. Uusi järjestelmä sisältää myös tiedot sadoista maa-ainespaikoista sekä materiaali- ja murskevarastoista.

Tavoitteena on saada laadukas tietojärjestelmä, joka toimii myös maasto-olosuhteissa (mobiilisovellus). Tienpidon tuottavuus ja kustannustehokkuus paranee, kun teiden kunnossapidon toimenpiteet voidaan suunnitella, mitoittaa ja kohdentaa nykyistä tarkemmin paremman tiedon avulla.

Kattava ja ajantasainen tieto teistä ja niiden kunnosta

Uudessa järjestelmässä hyödynnetään nykytekniikan suomia mahdollisuuksia kerätä ja tuottaa tietoa teistä ja niiden kunnosta.

“Esimerkiksi Metsähallituksen henkilöstön sekä urakoitsijoidemme ottamaa kuva- tai videomateriaalia voidaan hyödyntää uudessa järjestelmässä, kun selvitetään teiden kunnossapitotarpeita”, kertoo projektipäällikkö Kari Louhisalmi Metsähallitus Metsätalous Oy:stä.

Järjestelmän suuri etu on, että sen avulla tienpidon toimenpiteet voidaan suunnitella tienpidon yrittäjän toimesta tai Metsähallituksen omana työnä.

”Tieto toimenpiteistä välitetään sähköisesti tienpidon yrittäjille toteutettavaksi. Ajantasainen tieto teistä ja niiden kunnosta sekä tien toimenpiteistä palvelee jatkossa paremmin myös puunkorjuun ja -kuljetuksen toiminnanohjausta”, sanoo Louhisalmi.

Sitowisen Routa-palvelu tienpidon toiminnanohjauksessa

Metsähallitus käyttää jo Sitowisen rakentamaa Routa-palvelua tienpidon toimenpiteiden sähköiseen toiminnanohjaukseen. Palvelun kautta teiden rakentamisen ja kunnossapidon toimenpiteet välitetään yrittäjille ja saadaan ajantasainen tilannetieto toimenpiteiden toteutumisesta.

“Uuden suunnittelujärjestelmän myötä teiden rakentamisen ja kunnossapidon työt saadaan paremmin haltuun suunnittelusta toteutukseen saakka”, kertoo Louhisalmi.

”Metsähallitus on pitkäaikainen asiakkaamme ja olemme rakentaneet yhdessä useita tietojärjestelmiä. On upeaa päästä jatkamaan ja laajentamaan yhteistyötä Metsähallituksen tiestöjärjestelmän parissa”, kertoo Sitowisen projektipäällikkö Hanna Visuri.

”Näemme merkittävää synergiaa ja pitkän tähtäimen hyötyjä Roudan ja uuden tiejärjestelmän rinnakkaisessa käytössä ja kehittämisessä. Kunnossapidon tilannekuva täydentyy uuden järjestelmän myötä tiestön perus- ja kuntotiedoilla.”

”Sitowise on Suomen johtava tiestöön ja liikenteeseen liittyvien ICT-ratkaisujen toimittaja ja tämä toimitus vahvistaa asemaamme entisestään näiden palveluiden toimittajana”, sanoo myyntipäällikkö Jani Heikkilä Sitowiseltä.

Metsähallituksen tiet -järjestelmän hankinta toteutettiin kilpailullisella neuvottelumenettelyllä. Hankintapäätös valmistui kesäkuun 2024 lopulla ja perustui kokonaistaloudellisesti edullisimpaan tarjoukseen hinnan ja laadun suhteen. Hankinnan kokonaisarvo on noin kaksi miljoonaa euroa.

Lisätietoa:

Kari Louhisalmi, projektipäällikkö, Metsähallitus Metsätalous Oy, puh. +358 400 289 168
Pirjo Korhonen, projektipäällikkö, Metsähallitus Metsätalous Oy, puh.  +358 400 199 153

Jani Heikkilä, myyntipäällikkö Digi-tuotteet ja SaaS, Sitowise Oy, puh. +358 406 828 821
Hanna Visuri, projektipäällikkö, Sitowise Oy, puh. +358 414 331 943