Julkaistu 5.9.2024

Myrsky kaatanut sadoittain puita: Metsähallitus sulkee Iso-Palosen retkeilyreitin Kuhmossa

Metsähallitus sulkee toistaiseksi Iso-Palosen–Maariansärkkien luonnonsuojelualueella sijaitsevan, 13 kilometrin mittaisen Iso-Palosen retkeilyreitin Kuhmossa. Alueella on ollut voimakas myrsky, joka on kaatanut satoja puita.

Lähes kaikki puut ovat kaatuneet laajalta alueelta.
Myrskytuhoja Iso-Palosen ympyräreitin varrelta. Kuva: Eeva Pulkkinen / Metsähallitus.

Myrsky on katkaissut Iso-Palosen järven kiertävän retkeilyreitin kahdesta kohtaa. Iso-Palosen järven eteläpuolella, Rapalammen kohdalla puuta on kaatunut noin 150–200 metrin matkalta. Järven pohjoispuolella, Säynäjärven kohdalla reittiä, puuta on kaatunut noin puolen kilometrin matkalta.

– Näistä kohdista reitti on tällä hetkellä mahdoton kulkea. Reitillä ei ole turvallista liikkua mm. konkeloon jääneiden puiden takia, tuoteomistaja Tero Mustonen Metsähallituksen Luontopalveluista perustelee sulkutoimia.

Metsähallitus arvioi, että tuhot ovat samankaltaiset kuin Kylmäluoman retkeilyalueella tapahtuneet myrskytuhot kesällä 2021, mutta myrskyn runtelema alue Kuhmossa on Kylmäluomaa pienempi.

–  Meillä ei ole tarkkaa tietoa, koska ja miten laajalti metsää on kaatunut. Viime lauantaina alueella on tullut rankasti vettä. Tuhot ovat todella mittavat. Käymme paikan päällä ensi viikolla arvioimassa, mitä retkeilyreitin kunnostamiseksi voidaan tehdä, Mustonen kertoo.

Vaikka Iso-Palosta ei tällä hetkellä pääse kiertämään, ympyräreitin varrella olevat taukopaikat ovat käytössä. Valkeiskankaan parkkipaikalta pääsee Saunaniemen laavulle ja Papinsalmen nuotiopaikalle. Matokankaan parkkipaikalta pääsee puolestaan Tammapuron laavulle. Jäkäläsärkän reitti ja Pikku-Palosen reitti ovat kuljettavissa.

Karttaan on merkitty arvioitu myrskytuhojen alue.
Arvioitu myrskytuhojen alue on merkitty mustalla renkaalla.