Julkaistu 21.9.2023

Puuntaimia istutetaan valtion maille myös syksyisin – syysistutukset loppusuoralla Lapissa

Metsähallituksen syysistutukset alkoivat elokuun puolivälissä maan etelä- ja keskiosissa. Lapin alueella taimet istutetaan syyskuussa. Valtaosa taimista istutetaan keväällä, mutta koko istutusurakkaan ei silloin riitä työvoimaa. Kesätyöntekijöiksi palkatut kesäistuttajat hoitavat suuren osan kevätistutuksista, kun taas syysistutukset hoitavat Metsähallituksen urakoitsijat.

Lapissa syysviljelyssä istutetaan noin 800 000 tainta, joka on noin 25 % koko vuoden istutuksista. Etelä-Suomessa taimia istutetaan syyskaudella 3 miljoonaa, mikä on 47 % koko vuoden määrästä. Pohjanmaa-Kainuun alueella istutettavia puita on tavanomaista enemmän, 8,5 miljoonaa, sillä Paula-myrskyn kaatamat metsät Koillismaalla ja Ylä-Kainuussa ovat nyt avohakkuualojen tapauksessa myös istutusten kohteena.

”Syksyn istutukset on sujuneet hyvin, taimet on olleet hyviä ja istutusjälki laadukasta. Kevätistutuksissa käytämme opiskelijoitakin, mutta syysviljelyt tehdään kokonaan yrittäjien toimesta. Syysistutusmäärä tänä vuonna suurempi kuin normaalisti”, kuvaa metsänhoitopäällikkö Olli Lipponen syysistutusten sujumista Lapissa.

Sekaviljelyllä kestävämpiä metsiä

Sekaviljelyssä uudistusalalle istutetaan samalla kertaa useampaa puulajia. Useampaa puulajia käyttämällä pyritään saamaan kestävämpiä, monimuotoisempia sekä paremmin kasvavia metsiä. Sekaviljely sopii erityisen hyvin kohteille, joilla on riski hirvituhoista, kuivuudesta tai muista tuhoista.

Valtion metsien sekaviljelykohteilla on tänä vuonna istutettu kuusta ja mäntyä. Luonnonvarakeskuksen tutkimuskohteille on istutettu havupuiden lisäksi myös muita puulajeja.

Lisätietoa:

Metsänhoitopäällikkö Olli Lipponen, olli.lipponen@metsa.fi, p. 0407384408