Julkaistu 16.8.2024

Retkeilijöiden rahankäyttö tuplaantui, samoin työllisyysvaikutus – Merenkurkun saariston maailmanperintöalueen kävijätutkimus kertoo useita mielenkiintoisia tietoja alueen matkailusta

Retkeilijät olivat palveluihin tyytyväisiä, aluetaloudellisissa vaikutuksissa ja työllisyysvaikutuksessa koettiin kovaa nousua ja yli puolet vierailijoista tulee kohteelle toistuvasti, kertoo Metsähallituksen Luontopalvelujen teettämä kävijätutkimus Merenkurkun saariston maailmanperintöalueelta vuodelta 2023. Merenkurkun saariston maailmanperintöalueella tehtiin vuonna 2023 noin 91 000 vierailua.

Kapeat, metsäiset niemet työntyvät ulos tyyneen veteen, johon heijastuu taivaan pilviä.
Kuva: Pekka Lehtonen.

Vaasan lähellä sijaitsee Suomen ainoa luonnonperintökohde Unescon maailmanperintöluettelossa eli Merenkurkun saaristo. Metsähallituksen Luontopalvelut julkaisi kesällä maailmanperintöalueen kävijätutkimuksen, joka valottaa, miten retkeilijät suhtautuvat alueen nähtävyyksiin sekä palveluihin. Kävijätutkimus tehtiin touko-syyskuun aikana vuonna 2023.

Kävijätutkimukseen osallistuneet kertoivat Merenkurkun saariston maailmanperintöalueella käynnin tärkeimmiksi syiksi maisemat, luonnon kokemisen, rentoutumisen ja yhdessäolon oman seurueen kanssa. Kyselyyn vastanneet vierailijat olivat keskimäärin hyvin tyytyväisiä Merenkurkun saariston luontoon ja palveluihin.

”Kävijätutkimuksen tekoaikaan Björkö–Panike-vaellusreitin parannukset olivat hieman kesken. Nyt vaellusreitin parannukset ovat valmiit ja retkeilijöitä palvelee lossi viikonloppuisin syyskuun loppuun, mikä tuo retkeilijöille entistä monipuolisemmat mahdollisuudet tutustua maankohoamisen muodostamiin maisemiin Merenkurkussa”, summaa maailmanperintökoordinaattori Malin Henriksson Metsähallituksen Luontopalveluista.

Tyytyväisimpiä retkeilijät olivat yleiseen siisteyteen sekä maisemien vaihtelevuuteen. Myös yleinen turvallisuus, infotaulut sekä pysäköintipaikat herättivät tyytyväisyyttä.

Hieman yli puolet kyselytutkimukseen vastanneista eli 53 prosenttia oli käynyt Merenkurkun saaristossa aiemmin. Viimeisen viiden vuoden aikana kävijät olivat vierailleet maailmanperintöalueella keskimäärin jopa 18 kertaa, kun mediaani oli viisi kertaa. Kaikista vierailijoista valtaosa, jopa 90 prosenttia, suosittelisi maailmanperintöaluetta käyntikohteena.

Rahankäyttö kasvoi ja luontoretki paransi hyvinvointia monipuolisesti

Viimeksi Merenkurkun saaristossa on tehty kävijätutkimus vuonna 2017. Aiempaan kävijätutkimukseen verrattuna vierailujen määrä on tuoreessa tutkimuksessa suurempi. Se näkyy myös suurempina aluetaloudellisina ja työllistävinä vaikutuksina.

Vuoden 2023 kävijätutkimuksen mukaan kävijöiden vuotuisen rahankäytön kokonaistulovaikutus alueelle oli 6,95 miljoonaa euroa ja työllisyysvaikutus noin 60 henkilötyövuotta, kun vuoden 2017 kävijätutkimuksessa kokonaistulovaikutus oli 3,27 miljoonaa euroa ja työllisyysvaikutus 32 henkilötyövuotta. Vuonna 2017 vierailuja Metsähallituksen hoidossa olevissa käyntikohteissa tehtiin 75 600, vuonna 2023 91 000.

Myös maailmanperintöalueella vierailleiden odotukset retkestä toteutuivat aiempaa paremmin. Vuonna 2017 retkeilijöiden antama arvio odotusten toteutumiselle oli 4,07, ja vuonna 2023 se oli parantunut lukemaan 4,45, kun asteikolla 5 on paras mahdollinen tulos.

Luonnolla on monipuolisia terveysvaikutuksia, mikä näkyy myös kävijätutkimuksessa. Maailmanperintöalueella vierailijat kokivat, että heidän vierailunsa vaikutti psyykkiseen, sosiaaliseen ja fyysiseen hyvinvoinnin lisääntymiseen merkittävästi. Psyykkinen hyvinvoinnin lisääntymiselle annettiin lukema 4,43, fyysisen hyvinvoinnin lisääntymiselle 4,19 ja sosiaalisen hyvinvoinnin lisääntymiselle 4,15, kun asteikolla 1–5 ykkönen on huonoin ja 5 paras mahdollinen tulos.