Julkaistu 23.5.2024

Saamelaismuseo ja Ylä-Lapin luontokeskus Siida valittiin Vuoden museoksi 2024

Vuoden museo 2024 -palkinto jaettiin tänään 23. toukokuuta Suomen museoliiton ja Kansainvälisen museoneuvosto ICOM:in järjestämässä Museopalkintogaalassa Jyväskylässä.

Saamelaismuseo ja Luontokeskus Siidasta on tullut Ylä-Lapin merkittävin vierailukohde ja matkailunähtävyys. Vuonna 2022 avautunut Enâmeh láá mii párnááh – Nämä maat ovat lapsiamme -näyttelymme laajennetussa ja perusparannetussa Siida-rakennuksessa on ollut menestys. Uusi yhteinen näyttely, Saamelaismuseon tekemä repatriaatiotyö ja yhteisöllinen kokoelmatyö ovat merkittävästi edistäneet museoalan kansallista ja kansainvälistä yhteiskunnallista näkyvyyttä ja vaikuttavuutta.

Olemme erittäin iloisia ja tyytyväisiä, että Saamelaismuseo ja Luontokeskus Siidan monipuolinen työ saamelaisen kulttuuriperinnön ja pohjoisen luonnon hyväksi sai Suomen museoalan merkittävimmän tunnustuksen.

”Palkinto upeasta ja suurella sydämellä tehdystä työstä kuuluu koko Saamelaismuseo ja Luontokeskus Siidan henkilöstölle ja kaikille heille, jotka ovat osallistuneet näyttely- ja uudistushankkeisiin kuluneiden vuosien aikana. Saamelaismuseo haluaa kiittää erityisesti vielä saamelaisyhteisöä, joka on osallistunut näyttelyuudistukseen, repatriaatiotyöhön ja yhteisölliseen työhön sekä tukenut museon työtä”, totesi intendentti Eija Ojanlatva vastaanottaessaan palkintoa Saamelaismuseon puolesta.

”Me Metsähallituksessa pidämme suuressa arvossa yli 25 vuotta jatkunutta Luontokeskuksen ja Saamelaismuseon yhteistyötä Siidassa. Se on kantanut pitkälle, ja olemme yhdessä olleet edelläkävijöitä. Ensimmäisen näyttelyn avautuessa kahden organisaation yhteinen näyttely oli ensimmäinen laatuaan. Uudessa näyttelyssämme loimme uutta kerronnan tapaa, kun käytimme taidetta esillepanoisamme. Konsepti kahden näyttelykäsikirjoituksen yhdistämisestä yhdeksi näyttelyksi toimii edelleen”, iloitsee Metsähallituksen virkistyskäytön erityisasiantuntija Kirsi Ukkonen.

”Tämä on merkittävä huomionosoitus Vuoden eurooppalainen museo palkinnon rinnalla. Toivomme, että nämä palkinnot näkyvät myös Saamelaismuseo Siidan kansallisen työn arvostuksessa ja rahoituksessa”, sanoo museonjohtaja Taina Pieski.

Saamelaismuseo ja Luontokeskus Siidan uusi näyttely on ollut menestys, sillä olemme ylittäneet aiemmat kävijäennätyksemme. Meillä Siidassa on vieraillut uudelleen avaamisen jälkeen puolessatoista vuodessa 226 000 kävijää, ja heistä näyttelyssämme lähes 120 000 kävijää. Näyttelykävijöistämme yli puolet on kansainvälisiä vieraita.

Palkinnosta kilpaili Saamelaismuseo ja Ylä-Lapin Luontokeskus Siidan lisäksi neljä museota: Raaseporin nykytaiteen museo Chappe, Turun Luostarinmäen museokortteli, Punkaharjun Suomen Metsämuseo Lusto ja Varkauden museokeskus Konsti. Palkinto jaettiin kymmenettä kertaa.

Giitu! Takkâ! Späʹsseb! Kiitos!

Lisätiedot

• Museonjohtaja Taina Pieski, Saamelaismuseo, taina.pieski@samimuseum.fi, +358505351574
  • Virkistyskäytön eritysasiantuntija Kirsi Ukkonen, Metsähallituksen Luontopalvelut, kirsi.ukkonen@metsa.fi, +358400479986