Julkaistu 18.7.2024

Saimaan Yövedellä elää sittenkin alkuperäinen saimaannieriän kanta

Pitkään vallalla olleen käsityksen mukaan oletettiin, että saimaannieriä olisi kuollut läntiseltä Saimaalta sukupuuttoon, ja että se olisi palautettu Kuolimon saimaannieriöistä saaduista sukutuotteista tehdyillä istutuksilla. Tuoreista tutkimuksista on kuitenkin saatu vahvoja viitteitä alkuperäisestä ja katkeamattomana säilyneestä nieriäpopulaatiosta Saimaan Yövedeltä.

Tutkimusten mukaan Yöveden nieriänäytteiden mikrosatelliittimuuntelu oli merkittävästi korkeampi kuin Kuolimon villien nieriöiden, ja niillä tavattiin geenimuotoja, joita Kuolimosta ei löydetty. Tämä viittaa siihen, että saimaannieriä ei olisikaan koskaan hävinnyt Yövedeltä. Uutinen vahvistaa käsitystä, että uhanalainen saimaannieriä voidaan pelastaa paikallisesti tehdyillä kalastusrajoituksilla.

Saimaannieriä on äärimmäisen uhanalainen laji. Kuva: Eetu Karhunen / Metsähallitus

Saimaannieriän perimää tutkittiin Metsähallituksen Pro saimaannieriä -hankkeessa. Saatujen tulosten perusteella Kuolimon ja Saimaan nieriöiden geneettinen eriytyneisyys saattaa olla yhtä suurta kuin esimerkiksi Laatokan ja Äänisen nieriäpopulaatioiden. Saimaan ja Kuolimon nieriöiden eriytyneisyys vaatii kuitenkin vielä tarkentavia lisätutkimuksia suuremmilla näytemäärillä. Näytteiden ottoa jatketaan hankkeessa ainakin kahden seuraavan syksyn aikana.

”Saimaannieriän elinvoimaisuuden palauttamisen kannalta saadut tulokset ovat erittäin merkittäviä. Geneettisen monimuotoisuuden kapeus tiedetään olevan yksi uhanalaisten lajien kantojen elpymistä rajoittava tekijä. Nyt saimaannieriästä saatiin sillä saralla loistavia uutisia”, kalastuksen erityisasiantuntija Eetu Karhunen Metsähallituksen Eräpalveluista kertoo.

Positiivisista uutisista huolimatta saimaannieriä on luokiteltu äärimmäisen uhanalaiseksi lajiksi, joten siihen kohdistuvaa kalastusta tulee välttää. Laji on rauhoitettu ympärivuotisesti Puumalansalmen alapuolisella Saimaalla mukaan lukien Yövesi ja Luonteri sekä Kuolimossa.

Kalastuksen erityisasiantuntija Eetu Karhunen, Metsähallitus
eetu.karhunen@metsa.fi