Julkaistu 17.10.2022

Saimaannorppa hukkui kalaverkkoon Savonlinnassa

Kalastaja ilmoitti Metsähallitukselle perjantaina 14.10. 2022 illansuussa kalaverkkoon jääneestä saimaannorpasta Haukivedellä Savonlinnassa. Verkkoon jäänyt urosnorppa painoi 28 kiloa ja oli noin metrin pitkä, eli kyseessä on viime talvena syntynyt kuutti. Kuollut norppa otettiin talteen pakastimeen ja se toimitetaan myöhemmin Ruokavirastoon ruumiinavaukseen.

Kuhaverkko oli noin 20 metrin syvyydessä, sen solmuväli oli 50 millimetriä, langan paksuus 0,17 millimetriä ja korkeus 5 metriä. Metsähallitus kiittää kalastajaa asianmukaisen ilmoituksen tekemisestä. Kalastaja harmitteli tapahtunutta ja päätti nostaa verkot pois Saimaasta ainakin tämän syksyn osalta.

Kuolleista ja vahingoittuneista norpista tulee ilmoittaa Metsähallitukselle

Kuolleista ja vahingoittuneista saimaannorpista pyydetään ilmoittamaan viipymättä Metsähallitukselle puhelimitse numeroon 0206 39 5000. Mikäli kuollut norppa löytyy vedestä, täytyy varmistaa, etteivät aallot vie sitä mennessään.

Suojelubiologi Jouni Koskela, Metsähallitus, Luontopalvelut: puh. 0400 188 825, jouni.koskela@metsa-fi