Julkaistu 29.8.2024

Taktisessa suunnittelussa arvioidaan metsien tulevia toimenpiteitä – AFRY toimittaa Metsähallitukselle uuden järjestelmän

Ilmakuvaa talvisesta metsätä jossa etualalla tehty hakkuita. Kuva: Jouko Mettiäinen/Metsähallitus
Kuva: Jouko Mettiäinen/Metsähallitus.

Metsähallitus saa käyttöönsä metsätalouden taktisen suunnittelun järjestelmän, jonka toimittaa AFRY. Uuden järjestelmän myötä valtion monikäyttömetsien tulevasta kehityksestä, metsänhoidon ilmastovaikutuksista ja hakkuumahdollisuuksista saadaan entistä monipuolisempaa tietoa. Järjestelmä tukee toimenpidesuunnittelua ja parantaa merkittävästi metsätalouden päätöstukea.

”Metsähallituksen uusi Taktisen suunnittelun järjestelmä tulee tarjoamaan työkalut metsien tulevien toimenpiteiden suunnitteluun ja hakkuumahdollisuuksien arviointiin. Lisäksi järjestelmällä tehdään tiehankkeiden kannattavuuslaskentaa ja voidaan ennakoida tiestön lähivuosien käyttöastetta”, kertoo metsienkäyttö- ja suunnittelujohtaja Hannu Lehtonen Metsähallitus Metsätalous Oy:stä.

Suunnittelulaskelmia on järjestelmän avulla mahdollista toteuttaa suurille, usean tuhannen hehtaarin metsäalueille. Lisäksi metsien kehitystä ja tulevia toimenpiteitä voi tarkastella nykyhetkestä useita vuosia eteenpäin.

”Taktisen suunnittelun järjestelmä mahdollistaa vaihtoehtoisten metsänhoitoskenaarioiden tarkastelun ja vertailun toisiinsa. Lisäksi se kertoo, miten erilaiset tavoitteet vaikuttavat suositeltaviin toimenpiteisiin ja miten metsien hiilivarastot kehittyvät. Järjestelmä auttaa käyttäjää tekemään valistuneita ja kestäviä päätöksiä”, tarkentaa projektipäällikkö Roope Ruotsalainen Metsähallitus Metsätalous Oy:stä.

Toimittajana metsien simulointi- ja optimointiratkaisujen tuottaja AFRY Management Consulting Oy

“Olemme erittäin innoissamme päästessämme soveltamaan taktisen suunnittelun ratkaisuamme Metsähallituksen tarpeisiin. Meillä AFRYllä on pitkä kokemus taktisen suunnittelun soveltamisessa sekä Suomessa, että kansainvälisesti”, kertoo AFRY Smart Forestry -liiketoimintayksikön johtaja Jussi Rasinmäki.

”Toteutettava järjestelmä perustuu pääosin AFRYn valmistuotteeseen, jossa on suuri joukko testattuja ja hyödyllisiä toiminnallisuuksia. Tämä tarjoaa meille erinomaiset lähtökohdat uuden järjestelmän kehittämiseen”, kertoo Ruotsalainen.

”Meille on erityinen ylpeydenaihe olla mukana tuomassa pilviteknologiaan pohjautuvan ratkaisumme myötä kokonaan uutta laskennallisen suunnittelun tasoa, jolla Metsähallituksen luonnonvarasuunnitelmat muutetaan tehokkaaksi käytännön toiminnaksi”, sanoo Rasinmäki.

Taktisen suunnittelun järjestelmän hankinta toteutettiin avoimella menettelyllä. Hankintapäätös tehtiin kesäkuussa ja perustui kokonaistaloudellisesti edullisimpaan tarjoukseen hinnan ja laadun suhteen. Hankinnan kokonaisarvo on noin 3 miljoonaa euroa.

Suunnitelman mukaan järjestelmä otetaan käyttöön vuonna 2026.

Järjestelmä muuttaa suunnittelun toimintatapoja

Järjestelmän avulla Metsähallituksen asiantuntijat pystyvät nopeasti hahmottamaan metsien tilaa, lähivuosien kehitystä ja tulevia toimenpiteitä. Tämän myötä subjektiivisten arvioiden tarve vähenee ja asiantuntijat voivat keskittyä erityistä huomiota vaativiin kohteisiin entistä tarkemmin.

”Taktinen optimointi helpottaa metsänkäytön eri tavoitteiden yhteensovittamista ja lisäksi huomioi koko toimitusketjun – toteutuskelpoisten leimikoiden muodostamisesta ja metsäkuljetusreittien optimoinnista aina tiestön vaatimiin investointeihin”, toteaa AFRYn Jussi Rasinmäki.

Taktinen suunnittelu on keskeisessä osassa, kun Metsähallituksen luonnonvarasuunnittelun yhteydessä sovittuja alueen metsienkäsittelyyn liittyviä tavoitteita toteutetaan.

”Uskon, että jatkossa laajojen metsäalueiden suunnittelusta tulee systemaattisempaa, ja että taktinen suunnittelu on nykyistä tärkeämpi osa suunnitteluprosessia”, kertoo Metsähallituksen Roope Ruotsalainen.

Hannu Lehtonen, metsienkäyttö- ja suunnittelujohtaja, Metsähallitus Metsätalous Oy, puh. +358 40 583 6983

Roope Ruotsalainen, projektipäällikkö, Metsähallitus Metsätalous Oy, puh. +358 40 612 6935

Jussi Rasinmäki, liiketoimintayksikön johtaja, AFRY Management Consulting Oy, puh. +358 400 382364