Julkaistu 22.9.2022

Tule kehittämään Saaristomeren aluetta Metsähallituksen saarikohtaisiin yleisötilaisuuksiin

Päivitetty: Utön ja Jurmon tilaisuudet siirretty lokakuulta marraskuulle.

Metsähallitus järjestää Saaristomeren hoidon ja käytön suunnittelusta avoimia yleisötilaisuuksia lokakuussa Nötössä, Utössä, Jurmossa, Örössä ja Högsårassa. Saariston asukkaat, toimijat ja muut asiasta kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan paikan päälle pohjustamaan yhteistä suunnittelua.

Metsähallituksen Luontopalvelut on aloittanut hoidon ja käytön suunnittelun Saaristomeren luonnon ja virkistyskäytön kannalta keskeisille alueille, jotka koostuvat kansallispuistoon, tiettyihin luonnonsuojelualueisiin, Natura 2000 -alueisiin ja yksityisiin suojelualueisiin kuuluvista kokonaisuuksista. Suunnitelman avulla sovitetaan yhteen ja ohjataan luonnonsuojelun, virkistyskäytön ja muun käytön tavoitteita ja tarpeita 10–15 vuotta eteenpäin

– Jotta voimme keskustella kyläkohtaisista erityiskysymyksistä, järjestämme tilaisuudet paikan päällä eri puolilla saaristoa. Kaikki ovat tervetulleita keskustelemaan, kyselemään ja ideoimaan. Kerromme tilaisuuksissa, mistä on kyse Saaristomeren hoidon ja käytön suunnittelussa ja esittelemme Metsähallituksen toimintaa, kertoo erikoissuunnittelija Martina Reinikainen Metsähallituksen Luontopalveluista.

Hoidon ja käytön suunnitteluun voi ottaa kantaa koko suunnitteluprosessin ajan. Suunnittelun alussa on erityisen tärkeää osallistua ja antaa palautetta, jotta asioita ehditään käsitellä prosessin aikana. Talven aikana Metsähallitus ottaa yhteyttä alueen toimijoihin. Palautetta kerätään tapaamisten ja yleisötilaisuuksien lisäksi myös nettikyselyjen avulla.

Yleisötilaisuuksien aikataulu 2022

Nötö ja lähisaaret

Aika: Maanantaina 10.10., klo 11.30–14.30

Paikka: Nötön koulu, Hembygdsgården

Kulkumahdollisuus yhteysaluksella. Tilaisuudessa on lounastarjoilu.

Utö ja lähisaaret

Aika: Maanantaina 14.11. klo 17–20

Paikka: Utö havshotel, Enskärintie 28

Tilaisuuteen ei ole järjestettyä kyytiä. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu.

Lisäksi aiomme järjestää uuden yleisötilaisuuden perjantaina 3.2.2023 Nauvon Storlandetissa.

Jurmo ja lähisaaret

Aika: Keskiviikkona 16.11. klo 12–15

Paikka: Jurmo Inn, Jurmon kylätie 117

Tilaisuuteen ei ole järjestettyä kyytiä. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu.

Örö ja lähisaaret

Aika: Torstaina 13.10., klo 13.00–15.30

Paikka: Hotelli Örö, Kasarmitie

Kulkumahdollisuus yhteysaluksella. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu.

Högsåra ja lähisaaret

Aika: Perjantaina 14.10., klo 11.00–13.00

Paikka: Farmors café, Högsåran kylätie 58

Kulkumahdollisuus yhteysaluksella. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu.

Yleisötilaisuuksilla on säävaraus. Mahdollisista peruuntumisista ilmoitamme Saaristomeren kansallispuiston Facebook-sivulla ja hankesivulla Saaristomeren hoidon ja kayton suunnittelu.

Suunnitelma vahvistetaan vuoden 2023 loppuun mennessä

Hoidon ja käytön suunnittelun yhteistyöryhmään kuuluvat Metsähallituksen lisäksi Varsinais-Suomen ELY-keskus, Varsinais-Suomen liitto, alueen kunnat (Kemiönsaari, Naantali ja Parainen) ja Saaristomeren biosfäärialue.

Tavoitteena on, että suunnitelmaluonnos on valmis syksyllä 2023. Saatujen palautteiden ja lausuntojen pohjalta käsitellään muutokset, jonka jälkeen suunnitelma viimeistellään ja lähetetään ympäristöministeriön vahvistettavaksi vuoden 2023 loppuun mennessä. Suunnitelma tehdään osana EU-rahoitteista Rannikko-LIFE-hanketta.

Erikoissuunnittelija Martina Reinikainen, Metsähallitus, Luontopalvelut, puh. 040 193 2058, martina.reinikainen(at)metsa.fi

Euroopan unionin LIFE-rahaston, Natura 2000 -alueiden ja Rannikko-LIFE-hankkeen tunnukset