Julkaistu 9.12.2020

Uusi vuosi alkaa vilkkaana kalavesillä − nyt kalastonhoitomaksun voi maksaa myös sovelluksella

Vuoden 2021 kalastonhoitomaksu tuli myyntiin marraskuun alussa. Myynti on alkanut aiempia vuosia vauhdikkaammin, alkavalle kalenterivuodelle on lunastettu jo yli 3 000 kalastonhoitomaksua. Metsähallitus odottaa myynnin vilkastuvan kohti joulua. Korona rajoittaa edelleen monia talviharrastuksia, mutta kokemuksen mukaan ei kalastusta. Nyt ensi vuoden kalastonhoitomaksun voi lunastaa myös Eräluvat-sovelluksella.

Vuoden 2020 kalastonhoitomaksuja on lunastettu yli 290 000 kpl. Loppuvuodesta menekki on painottunut vuorokausimaksuihin, silti reilusti yli 70 % koko vuonna lunastetuista kalastonhoitomaksuista on kalenterivuoden kalastusoikeuden kattavia maksuja.

Ensi vuoden kalastonhoitomaksumyynnin aktiivisessa aloituksessa näkyy varautuminen aikaisin alkavaan kalastuskauteen. Suuressa osassa maata vesistöt ovat viime vuoden vaihteen tapaan pysyneet sulina, ja monilla alueilla vapaa-ajan harrastamista on rajoitettu. Joulun alla myyntiä on perinteisesti lisännyt kalastonhoitomaksun suosio joululahjana ja vuodenvaihteen vapaapäivät.

Kalastonhoitomaksun voi ostaa Metsähallituksen verkkokaupasta (verkkokauppa.eraluvat.fi), R-kioskeista, palvelunumerosta 020 69 2424 ja Metsähallituksen luontokeskuksista. Vuoden 2021 kalastonhoitomaksun voi maksaa nyt myös Eräluvat-sovelluksella (eraluvat.fi). Sovelluksella kalastonhoitomaksun voi ostaa ainoastaan itselleen. Alkukesästä julkaistulla sovelluksella on maksettu jo yli 15 000 kalastonhoitomaksua.

Kalastonhoitomaksu tulee kalastuslain mukaan maksaa, jos on 18-64-vuotias ja kalastaa muuten kuin pilkkimällä, onkimalla tai silakkaa litkaamalla. Vuonna 2021 kalastonhoitomaksun hinta pysyy entisellään, 45 €/kalenterivuosi, 15 €/7 vuorokautta ja 6 €/vuorokausi.

Kalastonhoitomaksut kerää Metsähallitus, joka tilittää varat maa- ja metsätalousministeriölle. Maa- ja metsätalousministeriö ja ELY-keskukset myöntävät varoja kalavesien kestävän käytön ja hoidon suunnitteluun ja toimeenpanoon, kalastuksenvalvontaan, kalastusharrastuksen edistämiseen, kalatalousalan neuvontapalveluihin, kalatalousalueiden toimintaan sekä omistajakorvauksiin.

Vuonna 2020 painopiste varoja myönnettäessä oli luontaisten kala- ja rapukantojen monimuotoisuuden turvaamisessa, kalastusharrastuksen edistämisessä ja kalastuksenvalvonnassa.

Lue lisää eraluvat.fi/kalastonhoitomaksu
Tulosta joulukortti erälupalahjan mukaan

Kirsi Suojoki, erikoissuunnittelija, Metsähallitus, kirsi.suojoki@metsa.fi, 040 186 5875
Olli Urpanen, erikoissuunnittelija, Metsähallitus, olli.urpanen@metsa.fi, 020 639 5056